Doei V8, hallo viercilinder hybride.

We hebben schokkend nieuws voor jullie vandaag: de nieuwe AMG C 63 heeft géén V8 meer, maar een vierpitter. Althans, dit zou schokkend nieuws zijn, ware het niet dat we dit allang wisten. Maar nu is eindelijk het moment aangebroken dat de auto officieel onthuld is.

E Performance

Achtcilinder of niet, de nieuwe topversie van de C-klasse heet gewoon nog steeds C 63. Waarom ook niet? Bij de vorige C 63 klopte dit ook al niet meer met de cilinderinhoud. Mercedes heeft er nog wel wat aan toegevoegd: de volledige naam luidt nu ‘Mercedes-AMG C 63 S E Performance’.

Krachtigste viercilinder

Een viercilinder in een AMG, het is nog even wennen, maar het is niet zomaar een viercilinder. De 2.0 turbo levert maar liefst 476 pk en 545 Nm koppel. Om dit even in perspectief te plaatsen: de vorige C 63 had een geblazen V8 nodig om tot dezelfde hoeveelheid pk’s te komen. Volgens Mercedes is dit de meest krachtige viercilinder in een productieauto.

Elektromotor

Dat is nog niet genoeg, want – zoals we al lang weten – gooit Mercedes ook een elektromotor in de mix. Deze voegt nog eens 204 pk toe aan het geheel. Het systeemvermogen komt daarmee uit op 680 pk en het systeemkoppel op een duizelingwekkende 1.020 Nm. In een C-klasse!

Gewicht

Dit is allemaal leuk en aardig, maar het weegt wel wat. Het leeggewicht van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S komt uit op ruim twee ton. 2.111 kg om precies te zijn. Dat is toch even slikken…

Prestaties

Desondanks zijn de prestaties nog steeds dik in orde. 0-100 km/u is in 3,4 seconden mogelijk. De topsnelheid kun je raden: die is 250 km/u. Als je het AMG Driver’s Package aanvinkt wordt de begrenzer opgeschoven naar 280 km/u. De transmissie is overigens nog steeds een 9-traps automaat.

Geen turbogat

Van een turbogat is geen sprake bij de Mercedes-AMG C 63 S E Performance. De turbo wordt namelijk