Bentley Batur

Het rommelt binnen de Volkswagen Groep op de afdelingen met de zachte potloden. Er is een ware stoelendans gaande.

In elke wereld heb je sub-afdelingen waar er bovengemiddeld veel diva’s met grote/moeilijke ego’s rondlopen. De wide receivers in een American Football team. De internisten in een ziekenhuis. De D66-ers in de Tweede Kamer -he went there-. En in de autowereld: de designers.

Het is ook wel logisch. Motorengoeroe’s kunnen afgerekend worden op hoeveel pk een motor heeft en hoe lang ‘ie mee kan tot het kapot gaat. Aerodynamici kunnen schermen met Cw-waardes. Er zijn nul tot honderd tijden, EuroNCAP scores, laadtijden, schermresoluties, computerkracht…allemaal dingen die in een getal te vangen zijn.

Maar design, dat is subjectief. Of het goed is of niet, is aan het kopend publiek. Om jezelf goed te vinden in iets dergelijks, moet je een beetje een ego hebben. Misschien niet gek dus ook dat designafdelingen van merken vaak een soort draaideur zijn. Eerder zagen we dat al bij BMW.

En een van de namen die toen voorbijkwamen, is nu weer onderwerp van het bericht. Jozef Kaban, toen binnen een paar maanden gekomen en alweer vertrokken bij BMW, ligt er namelijk uit als hoofd designer van Volkswagen. Niet dat hij helemaal weg moet bij Volkswagen Groep, want hij krijgt een niet nader genoemde ‘functie elders’.

Opvolger van Kaban is Andreas Mindt. Deze werd in 2021 nog aangesteld om de