
Een groot voordeel van lease is dat je nieuw rijdt, toch? Jong gebruikte auto’s blijken echter een uitkomst voor de groeiende leasemarkt.
In 2022 was het nog steeds ietwat crisis wanneer het gaat om de wereldwijde productie van auto’s. Ook de leasemarkt heeft dat gemerkt, zo blijkt. Leasen gaat natuurlijk om nieuwe auto’s, maar dankzij enorme vertragingen in de leveringen, moet je dan soms tergend lang wachten op je nieuwe auto.
Onderzoek VNA
Het VNA, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, presenteert de cijfers van de leasemarkt in 2022 en wat opviel. Ten eerste dus een flinke daling in nieuw geregistreerde leaseauto’s. Het ging om 156.000 auto’s in 2022, wat 3,3 procent minder is dan in 2021. Dat klinkt problematisch, maar de leasemaatschappijen hebben een alternatief.
Jong gebruikt
Er is namelijk een aardig flinke toename van 39 procent gemerkt in de lease van jong gebruikte auto’s. Oftewel, in plaats van wachten op een gloednieuwe leaseauto, kun je eenzelfde of vergelijkbare auto krijgen, maar dan een paar jaar oud en met wat kilometers op de klok. Onder die 39 procent vallen ook ex-leaseauto’s die opnieuw ingezet worden voor nieuwe leasecontracten. Daarmee stelt VNA dat het totale aanbod leasecontracten in 2022 ‘op peil’ bleef. Het is overigens wel zo dat de meeste leasebedrijven je niet naar binnen lokken met nieuwe auto’s en je een gebruikte geven: bij de meeste leasemaatschappijen is jong gebruikt een optie om de wachttijden én de kosten te drukken. Maar is de lol van lease niet dat je in een gloednieuwe auto mag stappen?
EV stijgt en daalt
VNA heeft ook gekeken naar de leasemarkt voor
Recent Comments